Bank Pekao S.A. wkracza na rynek e-commerce
Bank Pekao S.A. („Bank”, „Pekao”) podpisał przedwstępną umowę nabycia pakietu 38,33 proc. akcji Krajowego Integratora Płatności S.A., operatora systemu Tpay.com („KIP”, „Spółka”, „Tpay”), tworząc w ten sposób strategiczne partnerstwo na rynku e-commerce. Zakup przez Pekao pakietu akcji KIP jest istotnym krokiem wspierającym realizację zakładanych celów strategicznych Banku w zakresie transformacji cyfrowej i digitalizacji. Dzięki transakcji, Bank zaoferuje swoim klientom firmowym w pełni kompleksową ofertę akceptacji płatności, uzupełnioną o produkty dla dynamicznie rosnącego rynku e‑commerce.
Dzięki sprzyjającym trendom i zmianom w zwyczajach zakupowych Polaków, polski rynek transakcji bezgotówkowych rozwija się dynamicznie. W 2019 r. osiągnął wartość ponad 400 mld zł[1], a w 2020 r. ma wzrosnąć o ponad 30 proc. (najwyższa dynamika w Europie). W 2020 r. do zmian preferencji klientów przyczynił się także kryzys COVID-19, który przyspieszył proces digitalizacji i dalszy rozwój sektora. W pierwszym kwartale 2020 r. liczba kupujących online wzrosła o ponad połowę w porównaniu z tym samym okresem w 2019 r., a wartość zamówień w kanałach sprzedaży internetowej w naszym kraju wzrosła ponad dwukrotnie.
Pekao ma bogate doświadczenie w obszarze akceptacji płatności kartami i konsekwentnie wzbogaca ofertę o innowacyjne rozwiązania digital i mobile oraz obsługuje około 270 tysięcy klientów firmowych w segmencie mikroprzedsiębiorstw, SME i klientów korporacyjnych. Poprzez współpracę z Tpay, Bank będzie mógł wykorzystać potencjał wzrostowy sektora e‑commerce, wzbogacając swoją ofertę akceptacji o płatności online tak, aby umożliwić
w jednym miejscu szeroką ofertę bramek płatności online, terminali płatniczych i usług bankowych.
– Bank dostrzega duży potencjał kompleksowej obsługi finansowej podmiotów z rynku e‑commerce, których atrakcyjność dodatkowo wzrosła poprzez obecną sytuację związaną z COVID-19. Aby sprostać potrzebom klientów biznesowych, ważne jest połączenie w ramach oferty rozwiązań płatności online oraz offline. Warto zaznaczyć, że Pekao posiada w swojej ofercie wiodące rozwiązania płatności stacjonarnych z wykorzystaniem terminali płatniczych. Tpay to dynamicznie rozwijająca się polska spółka z ugruntowaną pozycją na rodzimym rynku, specjalizująca się w obsłudze płatności w kanale internetowym. We współpracy z Tpay widzimy możliwość dalszego dynamicznego rozwoju zarówno naszej pozycji, jak i samej spółki na tym istotnym rynku z perspektywy tworzenia ekosystemu usług finansowych – powiedział Leszek Skiba, p.o. prezesa zarządu Banku Pekao S.A.
Współpraca pozwoli połączyć potencjał i wiedzę Banku z dynamiką oraz zrozumieniem oczekiwań klientów z segmentu handlu online po stronie Tpay. Umożliwi to wprowadzenie zaawansowanych, zintegrowanych i kompleksowych rozwiązań płatniczych, które zapewnią najwyższej jakości usługi w obszarze akceptacji płatności, wychodząc naprzeciw potrzebom zarówno klientów korporacyjnych, jak i detalicznych.
– Jestem przekonany, że współpraca strategiczna jednej z największych instytucji finansowych w kraju i jednego z najdynamiczniej rozwijających się fintechów w Polsce, do których zalicza się Tpay, jest bardzo dobrą informacją dla klientów zarówno naszych, jak i Banku Pekao. Otrzymają oni dostęp do nowych produktów i narzędzi w jednym miejscu, co znacznie ułatwi im prowadzenie biznesu. Jednocześnie, miliony płatników odczują zwiększenie komfortu robienia zakupów online. Decyzję tę podjęliśmy po szczegółowej analizie, która pokazała nam, że możemy wspólnie stworzyć niedostępne jeszcze na rynku produkty, pozwalające klientom banku łatwo i szybko wejść w kanał sprzedaży e-commerce. Dodatkowo, dzięki wypracowanym synergiom, wesprzemy przedsiębiorców w obsłudze transakcji na wielu rynkach oraz w analityce, a płatnikom udostępnimy nowoczesne usługi finansowania zakupów. Bezprecedensowo łączymy doświadczenia drugiego największego w Polsce banku, o ponad 90-letniej historii, z innowacyjnym fintechem, który od 10 lat specjalizuje się w budowaniu systemu płatności online – powiedział Paweł Działak, prezes i współzałożyciel Tpay.
Transakcja
Umowa przewiduje zakup przez Pekao strategicznego pakietu 38,33 proc. akcji KIP. Podpisane partnerstwo umożliwi Bankowi wejście na rynek e-commerce w 2021 r. Finalizacja transakcji będzie uzależniona od braku sprzeciwu KNF co do nabycia przez Pekao akcji Tpay. Finalizacja umowy planowana jest na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2021 r. Doradcami Pekao w procesie zakupu akcji KIP byli: Rymarz-Zdort (doradztwo prawne), Deloitte (podatkowe i finansowe due diligence), PwC (doradztwo transakcyjne).
Synergie
Działalność Pekao w obszarze e-commerce będzie obejmować oferowanie usługi płatności dotychczasowym i nowym klientom biznesowym Banku, cross-selling usług acquiringu w zakresie terminali POS, a także ofertę płatności odroczonych i pożyczek gotówkowych dla klientów indywidualnych, realizujących płatności online oraz ofertę usług bankowych dla dotychczasowych i nowych klientów Tpay.
Partnerstwo, wsparte zaawansowaną technologią i dostępem do zintegrowanych kanałów płatności Tpay oraz do innowacyjnych rozwiązań w mobile i digital Pekao, pozwoli na zbudowanie ekosystemu usług płatniczo-finansowych.
[1] Źródło: Raport Gemius „e-commerce w Polsce 2019”