Uwierzyłeś w kupony 2500 zł od IKEA? Uważaj!
Ostrzegamy przed klikaniem w posty na Facebooku firmowane IKEA Polska, które prowadzą do formularzy wymagających podania danych. Za akcją stoi spółka z Singapuru, a IKEA Polska odcina się od kuponów.
Ot, zaczyna się niewinnie – na Facebooku wyświetla się post z logo IKEA i informacją, że z okazji 31. rocznicy IKEA rozdaje bezpłatne kupony prezentowe o wartości (limicie) 2500 zł na rodzinę.
Post – zresztą sponsorowany, a więc emitowany w serwisie Facebook za opłatą – wygląda wiarygodnie:
Uważni, wchodząc na profil „IKEA Polska” zobaczą jednak, że został on utworzony zaledwie kilka dni temu i ma małą liczbę fanów (w momencie pisania artykułu post i profil były aktywne). Odruchowo, motywowani wartościowym kuponem, użytkownik nie sprawdza zazwyczaj profilu, autora postu, ale rozpoczyna wypełnianie formularza. A ten, pod presją czasu wyświetlanego zegara, prosi go o udzielenie odpowiedzi na proste pytania i następnie podanie swoich danych (adres, telefon i inne) i tak dalej…
Co ciekawe, autora akcji dość w prosty sposób sprawdzić – na docelowej stronie akcji widnieje kontakt do firmy z Singapuru…. Jest i regulamin, formułka RODO. Niby wszystko w porządku.
Skontaktowaliśmy się z IKEA Polska i poprosiliśmy o komentarz:
– Potwierdzamy, że w ostatnich dniach na Facebooku pojawiły się konta podszywające się pod oficjalny profil IKEA.pl. Zostały zamieszczone na nich fałszywe informacje o bezpłatnych kuponach prezentowych IKEA o wartości 2,5 tysiąca złotych. Jest to prawdopodobnie próba oszustwa lub wyłudzenia danych osobowych. Pragniemy podkreślić, że IKEA nie ma z tymi akcjami nic wspólnego. Ponieważ nie jesteśmy organizatorem tych promocji, nie możemy wziąć za nie nieodpowiedzialności, włączając w to wypłatę jakichkolwiek kwot na rzecz poszkodowanych. O wszystkich konkursach i promocjach informujemy wyłącznie za pośrednictwem oficjalnych kanałów komunikacji firmy IKEA Retail Polska – informuje serwis PrzyKasie.pl biuro prasowe IKEA Polska.
Zapytaliśmy IKEA Polska o to, jak to możliwe, że pomimo zgłaszania tej akcji do serwisu Facebook, są one nadal widoczne dla użytkowników.
– O sprawie niezwłocznie powiadomiliśmy serwis Facebook korzystając z odpowiednich narzędzi służących do zgłaszania stron. Wedle naszej wiedzy są one usuwane na bieżąco. Otrzymaliśmy informację, że Facebook pracuje nad automatyzacją wyszukiwania i usuwania takich profili – informuje nas IKEA Polska.
Co IKEA robi, aby ostrzec użytkowników? W sieci społecznościowej pojawiają się komentarze firmy ostrzegające przed tą akcją.
Na stronie firmy opublikowano również komunikat:
„Drodzy Klienci, zwracamy się z prośbą o ostrożność podczas korzystania z mediów społecznościowych. W trosce o własne bezpieczeństwo zwróćcie uwagę czy komunikaty promocyjne faktycznie pochodzą z zaufanego źródła. Upewnij się, że dana oferta ma swój regulamin na IKEA.pl/regulaminy lub na naszym profilu na FB. Jeśli widzisz podejrzane treści, zgłoś je moderatorom.”
Czy IKEA wystąpi na drogę sądową za naruszenie chociażby znaku firmowego spółki?
W ramach wewnętrznych procedur incydenty są również zgłaszane do Działu Prawnego właściciela praw do znaku towarowego IKEA, Inter IKEA Systems BV – dowiedzieliśmy się w biurze prasowym.
Ostrzegamy – uważnie patrzmy w co klikamy i komu udostępniamy swoje dane. Każda akcja powinna budzić naszą czujność.