PrzyKasie.pl

Uwierzyłeś w kupony 2500 zł od IKEA? Uważaj!

Ostrzegamy przed klikaniem w posty na Facebooku firmowane IKEA Polska, które prowadzą do formularzy wymagających podania danych. Za akcją stoi spółka z Singapuru, a IKEA Polska odcina się od kuponów.

Ot, zaczyna się niewinnie – na Facebooku wyświetla się post z logo IKEA i informacją, że z okazji 31. rocznicy IKEA rozdaje bezpłatne kupony prezentowe o wartości (limicie) 2500 zł na rodzinę.

Post – zresztą sponsorowany, a więc emitowany w serwisie Facebook za opłatą – wygląda wiarygodnie:

Profil podszywający się pod fanpage IKEA. Fot. z serwisu Facebook. Wygląda wiarygodnie?

Uważni, wchodząc na profil „IKEA Polska” zobaczą jednak, że został on utworzony zaledwie kilka dni temu i ma małą liczbę fanów (w momencie pisania artykułu post i profil były aktywne). Odruchowo, motywowani wartościowym kuponem, użytkownik nie sprawdza zazwyczaj profilu, autora postu, ale rozpoczyna wypełnianie formularza. A ten, pod presją czasu wyświetlanego zegara, prosi go o udzielenie odpowiedzi na proste pytania i następnie podanie swoich danych (adres, telefon i inne) i tak dalej…

Liczba polubień w momencie robienia screenshota: 1 (jeden). Fot. z Facebooka. Nadal wygląda wiarygodnie?

Co ciekawe, autora akcji dość w prosty sposób sprawdzić – na docelowej stronie akcji widnieje kontakt do firmy z Singapuru…. Jest i regulamin, formułka RODO. Niby wszystko w porządku.

Skontaktowaliśmy się z IKEA Polska i poprosiliśmy o komentarz:

– Potwierdzamy, że w ostatnich dniach na Facebooku pojawiły się konta podszywające się pod oficjalny profil IKEA.pl. Zostały zamieszczone na nich fałszywe informacje o bezpłatnych kuponach prezentowych IKEA o wartości 2,5 tysiąca złotych. Jest to prawdopodobnie próba oszustwa lub wyłudzenia danych osobowych. Pragniemy podkreślić, że IKEA nie ma z tymi akcjami nic wspólnego. Ponieważ nie jesteśmy organizatorem tych promocji, nie możemy wziąć za nie nieodpowiedzialności, włączając w to wypłatę jakichkolwiek kwot na rzecz poszkodowanych. O wszystkich konkursach i promocjach informujemy wyłącznie za pośrednictwem oficjalnych kanałów komunikacji firmy IKEA Retail Polska – informuje serwis PrzyKasie.pl biuro prasowe IKEA Polska.

Zapytaliśmy IKEA Polska o to, jak to możliwe, że pomimo zgłaszania tej akcji do serwisu Facebook, są one nadal widoczne dla użytkowników.

– O sprawie niezwłocznie powiadomiliśmy serwis Facebook korzystając z odpowiednich narzędzi służących do zgłaszania stron. Wedle naszej wiedzy są one usuwane na bieżąco. Otrzymaliśmy informację, że Facebook pracuje nad automatyzacją wyszukiwania i usuwania takich profili – informuje nas IKEA Polska.

Co IKEA robi, aby ostrzec użytkowników? W sieci społecznościowej pojawiają się komentarze firmy ostrzegające przed tą akcją.

Na stronie firmy opublikowano również komunikat:

„Drodzy Klienci, zwracamy się z prośbą o ostrożność podczas korzystania z mediów społecznościowych. W trosce o własne bezpieczeństwo zwróćcie uwagę czy komunikaty promocyjne faktycznie pochodzą z zaufanego źródła. Upewnij się, że dana oferta ma swój regulamin na IKEA.pl/regulaminy lub na naszym profilu na FB. Jeśli widzisz podejrzane treści, zgłoś je moderatorom.”

Czy IKEA wystąpi na drogę sądową za naruszenie chociażby znaku firmowego spółki?

W ramach wewnętrznych procedur incydenty są również zgłaszane do Działu Prawnego właściciela praw do znaku towarowego IKEA, Inter IKEA Systems BV – dowiedzieliśmy się w biurze prasowym.

Ostrzegamy – uważnie patrzmy w co klikamy i komu udostępniamy swoje dane. Każda akcja powinna budzić naszą czujność.

Komentarze

komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Kontynuując przeglądanie tej strony www, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Serwis PrzyKasie.pl wykorzystuje pliki cookies. Kontynuując przeglądanie serwisu bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "OK" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

OK